GASTVRIJHEID

You prefer to read in English? Visit us at www.bedawi.com.

"Wees de meest genereuze als gastheer en de meest vastberadene als vechter."

Bedoeïene gezegde

NEEM HIER EENVOUDIG CONTACT MET ONS OP

 

Via onze AANKLIK mailbox > > >

 

Een nieuw venster opent in je browser,

in een beveiligde (https) omgeving.

Vul je naam en E-mail adres in, schrijf

je bericht en klik op de knop 'Verzenden'.

Je ontvangt direct een kopie van je verstuurde

bericht en wij reageren z.s.m. via E-mail.

Gastvrijheid ('Diyeafa')

 

De vijandige woestijn omgeving leidde niet alleen tot een totale afhankelijkheid tussen het individu en de clan en de chauvinistische overtuiging van de superioriteit van de stam, maar leidde ook tot een fantastische gastvrijheid jegens andere reizigers in de woestijn.

 

In de uitgestrekte stilte en broeierige eenzaamheid van de Sinai, was het een opmerkelijke gebeurtenis (en in sommmige regio's nog steeds) om een vreemdeling te ontmoeten. Een nieuw gezicht is een reden voor grote belangstelling, gulheid en zorgvuldige etiquette, alle waarden die bezongen worden in de poëzie, gezegden en liederen van de Bedoeïenen. Een vreemdeling kon 3 dagen lang blijven zonder dat er naar zijn verblijfplaats werd gevraagd. Hij werd beschouwd en behandeld als een gast en genoot volledige bescherming van de clan.

 

'Diyeafa' is sterk geritualiseerd. Als er een dier wordt geslacht voor een gast, dan wordt dit gedaan conform de islamitische wetten gedaan.

 

Gasten worden ritueel opgenomen in het 'huishouden' van hun gastheren en genieten de bescherming alsof zij familieleden zijn.

 

Als gasten aankomen, worden zij warm verwelkomd en men spreidt meteen een tapijt uit. Er wordt zoete thee in kleine glazen geserveerd. De gasten worden geëerd en informatie wordt over en weer uitgewisseld (een ritueel van geven en nemen) en er wordt zoete, lichte thee met lokale mint ('Habak') geserveerd en/of koffie ('Qahwha'). De bereiding van verse Bedoeïene (Arabische) koffie is het belangrijkste ritueel:

- De bonen worden geroosterd, afgekoeld en fijngestampt met wat kardemom in een grote houten koffie-vijzel ('Hawhant'). Het geluid van het fijnstampen van de geroosterde koffiebonen in de 'Hawhant' is de basis van het ritme van de muziek van de Bedoeïenen.

- Een sierlijke metalen koffiepot met een lange schenktuit ('Bakrasj') wordt met water gevuld en aan de kook gebracht op het houtvuur en de gestampte koffie met kardemom en suiker worden erbij gevoegd. Het geheel wordt opnieuw tot het kookpunt gebracht en daarna men het laat rusten in het smeulende vuur.

 

De koffie wordt ritueel geserveerd in kleine porseleinen kopjes ('Finghel') zonder oortje, die half worden gevuld en conform het ritueel steeds worden bijgevuld, waarbij de gastheer de 'Bakrasj' in de linkerhand houdt en de 'Finghel' altijd in de rechterhand. Het kopje wordt tijdens het ritueel nooit op de grond geplaatst.

 

De gastheer zal altijd eerst de koffie proeven en keuren, waarmee in vroeger tijden de gast zich gelijk veilig kon voelen.

 

- Het eerste kopje heet 'El Deef' wat 'de gast' betekent.

- Het tweede kopje heet 'El Heel' wat 'de kardemom' betekent.

- Het derde kopje heet 'El Keef' wat 'de verslaafde' betekent.

 

Als de gast genoeg heeft gehad (men drinkt minstens 1 kopje en als men ook het derde kopje drinkt is dit een compliment aan de gastheer), dan houdt de gast het kleine koffie kopje vast door zijn hand over het kopje te plaatsen en wiebelt het kopje vanuit de pols een paar keer heen en weer

ten teken dat men genoeg heeft gehad en zegt 'Amaar' (genoeg voor mij).

 

Samen koffie drinken betekent tijd om te zingen of verhalen te vertellen. Koffie drinken is iets van mannen, maar oudere vrouwen die geen kinderen meer kunnen krijgen, nemen hier ook aan deel. Oudere vrouwen worden niet gezien als sexueel aantrekkelijk maar worden vereerd. Zij kunnen met iedereen praten, ook met vreemden.

 

De gastvrijheid zit in het bloed van de Bedoeïenen en waar men ook Bedoeïenen ontmoet in de Sinai, is de ervaring is: vriendelijkheid en warmte.

 

'Diyeafa' is een zaak van eer maar ook een heilige plicht want volgens de profeet Mohammed '... dient degene die in God en de dag van de wederopstanding gelooft, zijn gast te respecteren...' dus als je goed voor je gast zorgt, dan eer je Allah, die dan goed voor jou zal zorgen. Zelfs extreme armoede is voor een een Bedoeïene geen excuus voor de regels van gastvrijheid van 3 dagen. Men wordt grotendeels beoordeeld op hoe men omgaat met gasten. Als gevolg hiervan wordt het niet accepteren van gastvrijheid dan ook gezien als een belediging.

 

Alhoewel er geen religieuze sancties zijn, zijn er wel sociale sancties en ontvangen gastvrijheid moet altijd worden terug gegeven.

 

Dit is dus niet mogelijk wanneer men toeristische bezoekers ontvangt en derhalve wordt er in toeristische gebieden nu vaak een vergoeding gevraagd voor maaltijden.

Bron: BEDAWI - R.W. de Jong

B E D A W I f o r T o ur i s m

Nabq 46512 Sharm El-Shaykh,

South Sinai Governrate

Arab Republic of Egypt

 

Mobiel: (+2)01006983031

Wij spreken Nederlands en zijn

tevens te vinden op Whatsapp

Algemene Reisvoorwaarden | Copyright BEDAWI.COM © 2007 - 2017 | Neem a.u.b. contact met ons op voor vrijgave van de rechten