EXPRESSIEVE CULTUUR

You prefer to read in English? Visit us at www.bedawi.com.

"De traditie is dood, zodra deze wordt erkend als traditie."

Allan Bloom

NEEM HIER EENVOUDIG CONTACT MET ONS OP

 

Via onze AANKLIK mailbox > > >

 

Een nieuw venster opent in je browser,

in een beveiligde (https) omgeving.

Vul je naam en E-mail adres in, schrijf

je bericht en klik op de knop 'Verzenden'.

Je ontvangt direct een kopie van je verstuurde

bericht en wij reageren z.s.m. via E-mail.

Expressieve Cultuur

 

Bezoekers waren een reden om een feest te geven met muziek, poëzie en bij speciale gelegenheden ook dans...

 

De traditionele instrumenten van de Bedoeïene muzikanten zijn:

 

- De 'Shabbaba': een metalen buis gevormd tot een soort van fluit;

- De 'Rababa':een veelzijdige, een-snarige viool en de snaar is van de haren van de staart van een paard gemaakt;

- De ' Simsemeya': een snaarinstrument speciaal uit het Rode Zee gebied;

- De 'Tablah': Trommels, maar een lege jerrycan werkt ook prima.

 

De muziek is meestal vocaal omdat instrumenten vaak een luxe zijn.

 

Er is een tendens om dramatische muziek te maken, met galmende passages die natuurlijk geweldig klinken over de open vlakten van een woestijn.

 

De vrouwen zijn de primaire zangers bij Bedoeïenen. Zij zitten tegenover ekaar in rijen en zingen in een soort van dialoog die bestaat uit verzen en uitwisselingen die herdenken en commentaar geven op evenementen en speciale gebeurtenissen.

 

Er zijn verschillende ritmes waarvan het koffie-malen-ritme de meest bekende is. Een grote houten koffie-vijzel ('Hawhant') wordt niet alleen gebruikt maar ook bespeeld door Bedoeïenen. De Hawhant is een decoratieve houten vijzel van ongeveer 30 cm. hoog met een stamper van ruim 60 cm.

 

Echter, de meest esthetische expressie richt zich op het voordragen van poëzie, meestal voorgedragen vanuit het geheugen en enkele voor de gelegenheid samengesteld. Zowel mannen als vrouwen nemen deel aan wedstrijden van deze mondelinge vaardigheden met hun leeftijdsgenoten.

 

De Arabische poëzie en literatuur zijn zeer belangrijk voor alle Arabieren, maar de Bedoeïenen zijn meesters in het mondelinge vers, een emotionele en evocatieve vorm van poëzie ('Ghazeet'), die wordt voorgelezen uit het geheugen in klassiek Arabisch.

 

Metaforen horen bij de leefstijl van

de Bedoeïenen en poëzie is zijn top.

 

Een Bedoeïene geeft zelden een direct antwoord op je vraag. Een direct antwoord betekent in hun ogen dat je ofwel spiritueel oppervlakkig bent, een beperkt intellect hebt (kwaliteiten die ze in verband brengen met agrariërs) of dat je een gevaar vormt voor zijn familie. Daarom antwoord hij vaak in de vorm van een dichtregel, een verhaal, een parabel of een wedervraag en het is aan jou om tot een antwoord te komen.

 

Bedoeïenen groeien op in een omgeving die stijf staat van de metaforen, spreekwoorden en het reciteren van de Koran, waarvan een aantal soera's de pure poëzie benaderen.

 

Bedoeïenen geloven dat het vertoon van ongecontroleerde emoties de solidariteit van de groep verzwakt, zodat ze poëzie gebruiken om sterke gevoelens als verdriet, liefde en woede te uiten of om gevoelens die misschien moeilijk zijn uit te drukken in het dagelijks leven tot uitdrukking te brengen.

 

Hun oude gedichten bezingen heldendaden van de stam en zijn krijgers en worden gereciteerd rond het kampvuur. De Bedoeïenen hebben op deze wijze hun eigen manier ontwikkeld om mondeling informatie door te geven door talloze generaties in een kleurrijke, levendige en muzikale vorm van poëzie.

 

Verhalen worden verteld tijdens 'El Maga'ad', een vergadering van de mannen, waarin de ongeschreven wetten, politiek en economie van de stammen worden verteld.

 

Door de toevoeging van ritme en rijm hebben verhalen minder kans om in de loop der tijd te veranderen en hiervoor gebruikt men 3 vormen.

 

'Deheya' is de eerste vorm, die wordt verricht door de meer deskundige oudere dichters. De stamleden vormen een rij als de oudste zijn verhalen vol wijsheid vertelt en de mannen herhalen steeds een woord van ieder vers.

 

'Marbo'a' is de tweede vorm, waar het rijm wordt begeleid door een ritmische drumslag en de vrouwen van de stam dansen voor een enkele rij van mannen, waarbij de vrouwen hun sluiers wijd uitspreiden, zingend en kwelend terwijl zij hun tong heen en weer bewegen.

'Rafehi' is de derde vorm en de meest feestelijke en meest populaire vorm waarbij twee rijen mannen tegenover elkaar, terwijl de vrouwen tussen hen in dansen. Een van de rijen begint met het zingen van het eerste vers en de tweede rij 'antwoordt' hen en zo blijft men uitwisselen.

 

Eenvoudige tatoeëringen van het gezicht (en in sommige gevallen de hand) werd gedaan onder de Bedoeïene vrouwen, maar dit zie je tegenwoordig nog zelden.

 

Tekenen op het zand wordt soms gedaan, vooral door de kinderen. Mannen spelen graag 'Siegha', een vorm van schaken, in het zand. Vrouwen maken borduurwerk, handwerk met kralen, weven schapenwol en soms ook geitenhaar in tentstroken, tapijten, dekens, kussens, zadeltassen en attributen voor de 'camels'.

 

Belangrijke artistieke expressie in ontwerp, kleur en het patronen is opgenomen in deze ambachten.

Dit is niet hetzelfde als de 'Hakim', wat een Bedoeïene dokter/heler is, die gespecialiseerd is in kruiden en lokale traditionele genezing.

 

Daarnaast houden veel Bedoeïenen rituelen en ceremoniëele vieringen van bruiloften, rituele naamgevingen van pasgeborenen en besnijdenis.

 

Alle jongens worden besneden en de meisjes meestal ook (gedeeltijk) uit culturele traditie, alhoewel dit bij wet is verboden en dit in tegenspraak is met datgene wat er in de moskee wordt gepreekt.

Het besnijden van meisjes is nog steeds een ingebedde culturele traditie die wordt verbonden aan de vroomheid en waarde van een huwbare vrouw en dit wordt door de vrouwen in stand gehouden. Als vrouw is trouwen het belangrijkst en een goede moeders zal nooit de kansen op een goede huwelijkspartner voor haar dochters willen verminderen...

 

Bedoeïenen slachten een geit of schaap op islamtische wijze als er een kind is geboren. Zij noemen dit 'Foe-ela' en de familie wordt uitgenodigd om samen het bereidde vlees te eten.

Bedoeïenen in de Zuid Sinai vieren de verjaardag van de profeet Mohamed en andere belanrijke islamistische dagen voornamelijk door extra gebeden en in de huiselijke sfeer.

Bron: BEDAWI - R.W. de Jong

B E D A W I f o r T o ur i s m

Nabq 46512 Sharm El-Shaykh,

South Sinai Governrate

Arab Republic of Egypt

 

Mobiel: (+2)01006983031

Wij spreken Nederlands en zijn

tevens te vinden op Whatsapp

Algemene Reisvoorwaarden | Copyright BEDAWI.COM © 2007 - 2017 | Neem a.u.b. contact met ons op voor vrijgave van de rechten