DE REALITEIT

You prefer to read in English? Visit us at www.bedawi.com.

"De oorsprong van nomadische volkeren is moeilijk te traceren

omdat ze weinig sporen achter laten voor archeologen..."

NEEM HIER EENVOUDIG CONTACT MET ONS OP

 

Via onze AANKLIK mailbox > > >

 

Een nieuw venster opent in je browser,

in een beveiligde (https) omgeving.

Vul je naam en E-mail adres in, schrijf

je bericht en klik op de knop 'Verzenden'.

Je ontvangt direct een kopie van je verstuurde

bericht en wij reageren z.s.m. via E-mail.

Algemene Reisvoorwaarden | Copyright BEDAWI.COM © 2007 - 2017 | Neem a.u.b. contact met ons op voor vrijgave van de rechten

De Realiteit

 

Heersers kwamen en gingen, maar de Bedoeïenen bleven wie ze waren…

 

Dit romantische idee over Bedoeïenen leeft nog steeds onder buitenlanders en de wijze waarop zij worden verbeeld in fims voegt hier vaak alleen maar aan toe.

 

Te vaak heeft hebben toeristen argeloos gebruik gemaakt van de legendarische gastvrijheid van de Bedoeïenen of vertoonden zij betuttelend gedrag door de ‘arme’ Bedoeïenen (teveel) te betalen voor een simpele kop thee of andere zaken.

 

Waar ooit de vreemdeling voor 3 dagen als gast werd onthaald, betaalt de vreemdeling in toeristische gebieden nu van meet af aan voor wat de Bedoeïene heeft te bieden, van een simpele kop thee, een schuilplaats tot een camel.

 

De Bedoeïenen van de Jebeleya stam hebben het tuinieren in de bergen al sinds eeuwen tot een kunst verheven, maar in de nomadische Bedoeïene leefstijl werden agrarische werkzaamheden vermeden en men zag it als iets wat beneden hun waardigheid en in strijd was met hun onafhankelijke levensstijl.

 

Nu hun nomadische leefstijl niet meer mogelijk is, zijn veel Bedoeïenen begonnen met het aanleggen en onderhouden van tuinen in de hele Sinaï. Zij kweken dadelpalmen, groenten, fruit en tabak. In sommige bergachtige gebieden is de teelt van cannabis en opium helaas nog steeds de belangrijkste en vaak enige manier om in het onderhoud van het gezin te kunnen voorzien, ondanks de grote risico's die dit met zich meebrengt.

 

Opium wordt door de Bedoeienen traditioneel gebruikt vanwege haar

medicinale eigenschappen bij ziekte en het roken van marijuana en hasj door de mannen is een ingebedde gewoonte en past bij de ontspannen, ongedwongen leefstijl van de Bedoeïenen, waarbij er veel tijd is voor de kinderen, de familie en vrienden. Maar met het gebrek aan werk en toekomstperspectief in deze moderne wereld, ligt verslaving op de loer.

 

De druk van moderne regeringen, het relatief nieuwe fenomeen van nationale grenzen en veiligheid, de door de Egyptische overheid gestimuleerde immigratie van Egyptenaren uit de Nijl Delta, het alsmaar groeiende gebrek aan werk, de moeilijke economische omstandigheden en de impact van het toerisme hebben een zware wissel getrokken op de manier van leven van de Bedoeïenen.

 

Echter, sinds de opkomst van de islam en daarvoor, waren Bedoeïenen al werkzaam als gids, door pelgrims naar de heilige plaatsen te brengen (Mekka, St. Katherine en Jeruzalem) als zij dwars door de Sinai via de pelgrimsroute (Darb el Hadj) naar Saoedi-Arabië of Israel/Palestina trokken en dit werk doen zij nog steeds op onvergelijkbare wijze.

 

Maar de Bedoeïenen van de Sinai, die nu officieel erkend zijn als (bedreigd) inheems volk, profiteren maar mondjesmaat en dus onvoldoende van het toerisme in Egypte dat vandaag de dag hun land is binnengevallen.

 

Velen van hen vechten nog steeds voor de eigendomsrechten van hun land en waarop zij leven en waar hun families door de eeuwen heen hebben gewoond.

 

De snelle veranderingen in de laatste decennia hebben geleid tot een sociale, economische en politieke

landverschuiving. De mannen hebben de traditionele economische bezigheden die hen afhankelijk hielden van hun ouders achter zich gelaten; we zien de eerste vrouwen buitenshuis werken en men wordt steeds beter opgeleid.

 

Maar deze veranderingen hebben niet wezenlijk de waarden of de structuur van de familie en de samenleving aangetast. Nog zegeviert het collectieve belang over het individuele belang waardoor maatschappelijke veranderingen in een langzamer tempo verlopen en dit biedt de mensen een grotere stabiliteit.

 

Wat conflicten en spanningen geeft is, dat deze veranderingen deze gesloten samenleving ertoe dwingen om zich open op te stellen. Kinderen die televisie kijken en naar school gaan worden meer blootgesteld aan de moderne wereld. Wanneer zij moderne ideeën van vrijheid, kleding en zelfexpressie thuis uiten, ontmoeten ze vaak sterke afkeuring. Het is aan de jongeren om een balans te vinden tussen de sociale druk tot aanpassing aan de gemeenschap en familie normen waarmee ze werden opgevoed en hun eigen (onuitgesproken) wensen en ambities. De prijs die je betaalt voor het nastreven van je eigen ambities kan het verlies zijn van de steun van je familie en verhoogde sociale isolatie. Dat is een hoge prijs in een moderne wereld waarin Bedoeïenen veelal niet worden begrepen en vaak worden gediscrimineerd door hun mede Egyptenaren en de autoriteiten.

 

Een moderne wereld die steeds minder waarde hecht aan eer, respect, harmonie, solidariteit en hiërarchie. Een wereld die zo mogelijk nog harder en meer vijandiger is, dan die zij voorheen kenden in hun noadische bestaan…

Bron: Al-Krenawi 2000; Hana 1984; BEDAWI 2007.

B E D A W I f o r T o ur i s m

Nabq 46512 Sharm El-Shaykh,

South Sinai Governrate

Arab Republic of Egypt

 

Mobiel: (+2)01006983031

Wij spreken Nederlands en zijn

tevens te vinden op Whatsapp